Försäljnings- och leveransvillkor
1. Generellt
Försäljnings- och leveransvillkoren gäller för konsument- och företagsköp av varor och digitala tjänster på ElectricalStuff.se.
Priser
Alla priser är angivna inklusive moms och gäller endast i Sverige. Vi tar förbehåll för tryckfel, prisändringar utan föregående varsel, slutsålda varor, valutaändringar och force majeure. Våra priser fastställs dynamiskt och flera gånger om dagen. Vi erbjuder inte prismatch.
Ingående av bindande köpeavtal
När du har gjort din beställning får du en beställningsbekräftelse från oss som bekräftar att vi har tagit emot din beställning. Som vi påpekar i kassan, är inget bindande köpeavtal upprättat förrän du får en orderbekräftelse från oss, och vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning i händelse av prishöjningar, valutaändringar, force majeure, leveranssvårigheter, avgiftsändringar, utsålda varor och tryckfel m.m.
2. Betalning
Betalkort
Vi erbjuder följande betalningsalternativ:
- VISA
- MasterCard
- Mastercard/VISA Debet
- Klarna - Dela upp (https://www.klarna.com/se/villkor/)
- Klarna - Få först. Betala sen (https://www.klarna.com/se/villkor/).
Betalningar med privata betalkort som utfärdats i EU, Norge, Island och Schweiz är avgiftsfria. Avgifter tas ut för korttyper som utfärdats utanför EU, Norge, Island och Schweiz, vilket först uppges när kortnumret anges.
Återbetalning av moms
ElectricalStuff.se erbjuder inte betalning av momsen.
3. Leverans
Leverans med fraktföretag
ElectricalStuff.se erbjuder leveranser till adresser i Sverige (fastlandet och broförbundna öar) med följande fraktbolag:
- PostNord.
Tillgängliga leveransmetoder och förväntad leveranstid visas när du beställer varje artikel. Leveransmetoder och priser som erbjuds varierar därför från produkt till produkt, eftersom faktorer som vikt och produktmått avgör leveransalternativen.
Om du beställer mer än en vara kommer din beställning att skickas samlad när alla varor finns i lager. Vi erbjuder inte delleveranser.
Om du har valt leverans till ett ombud där det inte finns plats kommer fraktbolaget att omdirigera din beställning till ett närliggande ombud och du kommer att meddelas direkt av fraktbolaget via e-post och/eller SMS.
Försvunna eller skadade varor och paketfel
Om det finns avvikelser mellan det du beställde och det du fick, kontakta oss vänligen via vårt kontaktformulär, senast 24 timmar efter att ordern har mottagits.
Om du har fått en försändelse från oss med synliga skador skall du så snart som möjligt, och senast 24 timmar efter att ha mottagit ordern reklamera till oss via vårt kontaktformulär.
Vid dolda skador skall du reklamera till oss så snart som möjligt och senast 3 dagar efter mottagandet via vårt kontaktformulär.
Om din försändelse har försvunnit, skall du kontakta oss via vårt kontaktformulär.
4. Företagsköp
Om du anger beställningstyp affärskund/företagskund samt anger ett organisationsnummer på din beställning eller anger fakturaadressen som en affärsadress, betraktas du som en affärskund/företagskund.
För affärs- och företagskunder gäller följande särskilda villkor:
- Ingen ångerrätt
- 12 månaders reklamationsrätt
- Frakt vid reklamationsärenden sker för egen räkning
- Hantering av reklamationer skall alltid gå till tillverkaren eller dennes servicepartner om angivet på hemsidan, och kan inte reklameras hos ElectricalStuff.
Om en vara skickas in på reklamation med hänsyn på retur under ångerrätten, kommer du att debiteras en avgift på 400:- kronor inklusive moms.
5. Ångerrätt
Som konsument har du 14 dagars ångerrätt när du handlar hos ElectricalStuff, vilket omfattas av konsumentköplagen.
Ångerrätten gäller från och med den dag du har mottagit varan. Om tidsfristen löper ut på en helgdag, lördag, Annandag Jul, Julafton eller Nyårsafton, förlängs tidsfristen till nästkommande arbetsdag.
Om du vill utöva din ångerrätt gör du det genom att fylla i vårt kontaktformulär.
Avvisning av mottagande
Du kan inte utöva din ångerrätt genom att vägra ta emot varorna utan att samtidigt meddela oss detta. Om du gör det kommer du att debiteras en avgift på 100 SEK inklusive moms (motsvarande en returetikett), som kommer att dras av från den återbetalning du får från oss när returen har behandlats.
Ångra en del av köpet
Om du har köpt flera varor från oss på samma beställning har du möjlighet att returnera en eller flera varor till oss. Detta omfattar dock inte paket som består av flera artiklar.
Om du ångrar en del av köpet får du inte tillbaka fraktkostnaderna.
Undantag från ångerrätten
Följande omfattas inte av ångerrätten:
- Varor som har anpassats och tillverkats enligt dina specifikationer eller som har fått en tydlig personlig prägel, t.ex. specialkonfigurerade produkter
- Varor som sannolikt kommer att försämras eller bli föråldrade snabbtt
- Förseglade varor som av hälsoskydds- eller hygienskäl inte kan returneras och där förseglingen har brutits efter leveransen. Detta gäller även vård- och hygienprodukter. För dessa varor gäller ångerrätten endast om originalförpackningen är obruten.
- Företagsköp (se punkt 4)
- Plomberade eller förseglade varor, inklusive programvara
- Digitala licenser (ESD) levererade via e-post.
Returnering
Vi förväntar oss att du skickar varorna snarast som möjligt efter att du har meddelat oss om att du vill utöva ångerrätten, och de måste nå oss inom 14 dagar efter att du har meddelat oss om att du ångrar köpet.
Returfrakt
Du skall själv betala returfrakten, och du bestämmer själv om du vill köpa en returetikett från oss när du upprättar ditt returärende eller ej (100:- SEK inklusive moms).
Om du använder det här alternativet är vi ansvariga om det uppstår skador eller om paketet går förlorat under transporten. Om du inte använder det här alternativet är du ansvarig om det uppstår skador eller om paketet går förlorat under transporten.
Paketet skall skickas med kurir till vår adress, och vi rekommenderar PostNord. Paket som levereras till ett ombud eller fel adress hämtas inte ut.
Vissa varor kan inte returneras med normal paketpost. Detta gäller paket som väger mer än 20 kg. Om paketet väger mer än 20 kg behöver du kontakta oss för vidare instruktioner.
Returadress
Du erhåller korrekt returadress av oss i samband med returen.
Märk fraktetiketten tydligt med "RETUR" och ditt ordernummer. Skriv inte direkt på originalförpackningen.
Varans skick och emballage vid returnering
Om varan har förlorat i värde och detta beror på att du har använt den på ett annat sätt än vad som var nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper eller funktion, kan du få tillbaka bara en del av inköpspriset. Det belopp du kan få tillbaka beror på den skönvärdering som ElectricalStuff gör utifrån en bedömning av varans kommersiella värde..
Det kan omfatta:
- Montering av varan
- Avlägsnande av skyddsfilm eller plast
- Bruten plombering
- Slitagemärken.
Vi rekommenderar att du behåller originalförpackningen tills du är säker på att du vill behålla varan. Likaså skall alla tillbehör i form av manualer, kablar, drivrutiner etc. medfölja och returneras i samma skick och mängd, som de erhölls i.
Alla varor som returneras till ElectricalStuff måste vara ordentligt förpackade. Skador på grund av bristfälligt emballage leder till att ångerrätten upphör gälla, eftersom varan inte har returnerats i samma väsentliga skick. Varor som levereras i antistatiska förpackningar måste också returneras i samma typ av antistatiska material som när de mottogs. Underlåtenhet att göra detta kan skada varorna och göra ångerrätten ogiltig.
Om originalemballage saknas kan detta leda till en minskning av varans värde, eftersom varorna kan skadas under transporten, vilket du ansvarar för.
Återbetalning av pengar vid ångrande av köpet
När du ångrar köpet återbetalar vi alla betalningar som vi har fått från dig, inklusive eventuella leveranskostnader. Om varan har minskat i värde och du har beställt en returetikett från oss kommer vi att dra av det belopp som motsvarar värdeminskningen.
Om du har köpt flera varor i en beställning och bara ångrar en del av köpet, återbetalar vi inte fraktkostnaderna.
Vi återbetalar alla betalningar som vi mottagit från dig i samband med köpet (med undantag för eventuella extra kostnader om du har valt en leveransmetod som är dyrare än den billigaste leveransmetod som vi har erbjudit i samband med beställningen) utan onödiga dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi tog emot ditt meddelande om att du ångrar köpet.
Om inget annat avtalats kommer vi automatiskt att återbetala dig i samma valuta som du använde när du gjorde köpet.
6. Reklamationsrätt
När du handlar hos oss som konsument omfattas ditt köp av konsumentköplagens regler för försäljning av varor. Detta innebär att du har 36 månaders reklamationsrätt, varav de första sex månaderna omfattas av presumtionsregeln. Om du har gjort ett företagsköp (se punkt 4 i våra försäljnings- och handelsvillkor) har du 12 månaders reklamationsrätt. Observera att vissa varor kan omfattas av en garanti utöver de 36 månaders reklamationsrätt. I sådana fall hanteras den förlängda garantin direkt med tillverkaren.
Om du vill reklamera din produkt inom ramen för garantin skall du upprätta ett reklamationsärende innan du skickar produkten till oss.
Om din reklamation är berättigad innebär det att du antingen kan få varan reparerad, utbytt, pengarna återbetalda eller ett prisavdrag, beroende på den aktuella situationen. När du upptäcker ett fel eller brist på en produkt måste du göra en reklamation inom en rimlig tid efter att du upptäckt felet. Om du reklamerar inom två månader efter det att du upptäckte felet eller bristen, anses reklamationen alltid ha kommit in inom rimlig tid.
I vissa fall hanteras reklamationer i samarbete med tillverkaren/servicepartnern (kostnadsfritt vid berättigade reklamationer). I sådana fall rekommenderar vi att du skickar varorna direkt till tillverkaren/servicepartnern för att få en snabbare hantering av reklamationen. Om så är fallet, du att informeras om detta.
OBS: Vid hantering av reklamationsärenden hos tillverkaren/servicepartnern gäller alltid den aktuella samarbetspartners villkor. I händelse av oberättigade reklamationer kan båda parter debitera dig för expeditions- och servicekostnader.
Observera att eventuella etiketter, garantimärken m.m. får under inga omständigheter avlägsnas från själva varan. I sådana fall kan reklamationsrätten upphöra att gälla.
Varan/varor skall vara oss tillhanda senast 3 veckor från det att reklamationsärendet upprättades. Om inte detta sker, avslutas ärendet automatiskt i vårt system.
Vi hänvisar dessutom till köplagen när det gäller förfaranden vid reklamationer.
Reklamationsvillkor
På ElectricalStuff kan du använda din reklamationsrätt i enlighet med våra alltid gällande reklamationsvillkor.
Adress för insändning av reklamationsärenden:
Du erhåller korrekt adress att skicka varan av oss i samband med reklamationen.
Tilldela paketet det RMA-nummer som du fick när du upprättade ditt reklamationsärende. OBS! Vänligen skriv inte direkt på originalförpackningen.
Om reklamationen är berättigad kommer vi att återbetala dina rimliga och nödvändiga fraktkostnader.
7. Datapolicy
Du kan läsa vår datapolicy, på vår webbplats, electricalstuff.se
8. Klagomål
Om du vill klaga över ditt köp eller ärende, så ska du vända dig med ditt ärende till oss på ElectricalStuff.se via vårt kontaktformulär. Om det inte lyckas att komma fram till en lösning, så kan du göra en ytterligare klagoanmälan hos ARN, https://www.arn.se.
Bilaga 1 Standardformulär för ångrande av köpet
Detta formulär fylls i och returneras endast om ångerrätten göres gällande (i första hand via vårt kontakformulär på vår webbplats, electricalstuff.se).
Till ElectricalStuff.se:
- Jag/vi (*) meddelar härmed, att jag/vi (*) vill utöva ångerrätten i samband med mitt/vårt (*) köpeavtal av följande varor (*)/leverans av följande tjänster (*)
- Beställda den (*)/mottagna den (*)
- Ordrenummer (*)
- Konsumentens namn (Konsumentens namn)
- Konsumentens adress (Konsumentens adress)
- Konsumentens underskrift (Konsumentens underskrift) (endast om formulärets innehåll meddelas på papper)
- Datum
(*) Radera det som inte är relevant